Je speelt ‘Ik ga op vakantie en ik neem... mee'. Je beeldt de voorwerpen uit.
Duur
30 minuten, afhankelijk van het aantal deelnemers
Voor wie
Ook geschikt voor deelnemers die niet (goed) kunnen lezen en schrijven. Ook geschikt voor groepen met een gemengd niveau.
Materiaal
Ruimte met bewegingsvrijheid
Een stoel per deelnemer
Zet alle stoelen op een rij.
Activiteit
Stap 1
De deelnemers gaan op de stoelen zitten.
Stap 2
Een deelnemer staat op en gaat voor de groep staan. De deelnemer zegt: ‘Ik ga op reis en ik neem mee…’. De deelnemer beeldt uit wat hij/zij meeneemt. Bijvoorbeeld: De deelnemer beeldt tandenpoetsen uit.
De kijkers benoemen het voorwerp. Bijvoorbeeld: een tandenborstel.
De deelnemer legt het denkbeeldige voorwerp in een denkbeeldige koffer.
De deelnemer gaat terug op een stoel zitten.
Stap 3
Een tweede deelnemer gaat staan en zegt: ‘Ik ga op reis en ik neem mee…’. Deze deelnemer imiteert dan tandenpoetsen exact zoals de vorige deelnemer. De kijkers benoemen opnieuw het voorwerp ‘tandenborstel’.
De tweede deelnemer legt de denkbeeldige tandenborstel ook in de koffer.
Daarna start de deelnemer een nieuwe actie. Bijvoorbeeld: haar kammen.
De kijkers benoemen het voorwerp. Bijvoorbeeld: een kam.
De deelnemer legt de denkbeeldige kam in de koffer en gaat zitten.
Stap 4
Je gaat door tot de lijst te lang is om te memoriseren.
Tips
Je zal merken dat er een kadans ontstaat tijdens de opsomming. Probeer die aan te houden. Het helpt als geheugensteuntje en de klemtonen van de woorden vallen vanzelf op hun plaats.
Zorg dat de bewegingen kort en herhaalbaar zijn. Het komt de kadans ten goede.
Variatie
Je kan ook andere thema’s aanbrengen, afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Bijvoorbeeld: Ik ga naar school en ik neem mee…; Ik ga poetsen en ik neem mee…