Babbel en Bekijk een film

Wat

Bekijk een Nederlandstalige film met een groep anderstaligen. Via gerichte vragen en oefeningen geef je deelnemers de kans hun Nederlands te oefenen. Ze praten over de film en over hun gevoel, ervaringen, reflecties bij de inhoud van de film.

Duur

Minstens 120 minuten per sessie

Voor wie

Anderstaligen die graag films bekijken en erover vertellen.

Begeleider

De begeleider

  • hoeft geen voorkennis te hebben
  • houdt van films en praten over films

Materiaal

Informatie, oefeningen, voor-en nabespreking:

De zaak Alzheimer, ontwikkeld door Peter Schoenaerts, Taaluniecentrum NVT
Loft, ontwikkeld door Peter Schoenaerts, Taaluniecentrum NVT
Vleugels, ontwikkeld door Nathalie Germain, CVOA
Marina, ontwikkeld door Nathalie Germain, CVOA
Los, ontwikkeld door Isabel Restrepo, atlas team taal

 

Voorbereiding

  • Bepaal hoeveel sessies je wilt geven.
  • Bepaal waar je de sessies wilt geven. Zoek een geschikte ruimte voor max 10 deelnemers. Kies een ruimte met een gezellige sfeer om een film te bekijken, waar je koffie en thee kan zetten, waar mensen zich goed en welkom kunnen voelen.
  • Bepaal wanneer je de sessies wilt geven. Best niet tijdens de schoolvakanties.
  • Voer promotie.
  • Schrijf (indien nodig) deelnemers in.
  • Bepaal voor jezelf en je groep een aantal afspraken of regels over op tijd komen, duur van de sessie, aanwezigheid.
  • Kies Nederlandstalige/Vlaamse films die aansluiten bij de leefwereld van je publiek.
  • Bekijk de films op voorhand en zorg voor gespreksmateriaal.

Activiteit

Start

  • Ontvang de deelnemers hartelijk en serveer koffie/thee met een koekje.
  • Stel de werkwijze voor.
  • Geef de regels/afspraken die je vooraf bepaalde.
  • Doe een korte kennismakingsronde. 
  • Ga na of er nog vragen zijn.
  • Begin de sessie.

 Activiteit 

  • Laat de film zien.
  • Als je de film gaat bekijken, kun je het beste ook de Nederlandse ondertitels laten zien. Op die manier horen en zien je deelnemers het Nederlands. De ondertitels zullen er bovendien voor zorgen dat ze het verhaal kunnen blijven volgen, ook als het gesproken Nederlands soms te moeilijk is.
  • Na de film geef je best even een pauze.
  • Na de pauze volgt de bespreking van de film.
  • Een grote groep verdeel je het beste in een aantal kleinere groepjes (max 8 deelnemers) met een gespreksleider die de vragen lanceert. Op deze manier garandeer je dat de deelnemers voldoende aan bod komen om te praten.

Enkele suggesties

  • Vertel kort waarover de film gaat. 
  • Wat vind je van de film? Waarom?
  • Wat vind je interessant aan het verhaal?
  • Wat vind je moeilijk? Waarom?
  • Vind je de film spannend? Waarom?
  • Vind je de film origineel? Waarom?
  • Welke personages vind je sympathiek? Waarom? Wie vind je niet sympathieke en waarom?
  • Kun je de personages beschrijven? Hoe zijn ze?
  • Wie is jouw favoriete personage? Waarom?
  • Wie zou jij willen spelen? Waarom?
  • Kon je iedereen goed verstaan?
  • Heb je nieuwe woorden geleerd?
  • Heb je een woord onthouden dat je niet begreep?

  Einde

  • Vraag de deelnemers wat ze ervan vonden.
    • Vind je vertellen over een film boeiend?
    • Wat vond je leuk? Wat vond je niet leuk?
    • Wil je tijdens de volgende sessie een specifieke film bekijken?
    • Wat interesseert je vooral?
  • Als je nog één of meerdere sessies geeft rond een film bespreken, geef dan nogmaals alle concrete info voor de volgende sessie door: datum, uur, locatie. 

www.nederlandsoefenen.be/antwerpen/meedoen